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阿含経  三供養品  解説 2 Description of the Sankei memorial service

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その秘密が『三供養品』に説かれています。仏教の原点ともいえるこのお経をさっそく読んで

聞如是。一時仏在舎衛国祇樹給孤独

園。爾時世尊告阿難。有三善根。不

可窮尽。漸至涅槃界。云何為三。所

謂於如来所而種功徳。此善根不可窮

尽。於正法。而種功徳。此善根不可

窮尽。於聖衆而種功徳。此善根不可

窮尽。是謂阿難。此三善根不可窮尽

得至涅槃界。是故阿難。当求方便獲

此不可窮尽之福。如是阿難。当作是

学。爾時阿難聞仏所説。歓喜奉行

 

聞くこと是の如し。一時、仏、舎衛国祇樹給孤独園に在

しき。爾の時世尊、阿難に告げたまわく、「三善根(三

福遺)有り、窮尽す可からずして、漸く涅槃界に至る。

云何が三ど為すや。所謂如来の所に於て功徳を種う。此

の善根窮尽す可からず。正法に於て功徳を種う。此の

善根窮尽す可からず。聖衆に於て功徳を種う。此の善

根窮尽す可からず。是れを阿難、此の三善根は窮尽す可

か6 ず、涅槃界に至ることを得と謂うなり。是の故に阿

難、当に方便を求めて、此の窮尽す可からずの福を獲べ

し。是の如く阿難、当に是の学を作すべし」と。爾の時

阿難、仏の所説を聞きて歓喜奉行しぬ。

このように聞きました。仏さまがコーサラ国の祇園精舎にご滞在の時のことです。ある日、世尊は、阿難にこのようにお告げになられました。

「三善根(三福道)というものがありますが、その功徳は無限であり、涅槃界に至ることができ

るものです。なにをもって三つの善根(福)とするのでしょうか。(第一に)いわゆる如来の所に

おいて功徳を種える、この善根(福)の功徳は無限です。(第二に)正法において功徳を種える、

この善根(福)の功徳は無限です。(第三に)聖衆において功徳を種える、この善根(福)の功徳

は無限です。阿難よ、この三善根(三福道)の功徳は無限であり、涅槃界に入ることができるの

です。したがって阿難よ、三善根(三福道)を修行して、この無限の福を得なさい。このように

阿難よ、この三善根(三福道)を学びなさい」

この教えを受けて、阿難は心より喜び、修行に励みました。

 

 

漸至涅槃界

涅槃界に至ることができ

るものです。なにをもって三つの善根(福)とするのでしょうか。

 

預流 –

預流 – 聖者の流れに入ることで、最大7回欲界の人と天の間を生れかわれば悟りを開く位。須陀洹 (シュダオン) を指す。 聖者の流れに入ることで、最大7回欲界の人と天の間を生れかわれば悟りを開く位。須陀洹 (シュダオン) を指す。

 

斯陀含[しだごん]

一来果でなくなるのは、「欲と怒り」です。一来果は、「執着と険悪がとれたもの」です。自分の「執着と険悪」の動機を探ります。

 

阿那含[あなごん]

不還果 (フゲンカ) は、五下分結 (三結 + 貪《トン》・瞋《シン》) が絶たれている。
五下分結とは、欲界 (人の世界) へと縛り付ける「5つの束縛」です。

この3段階の得ると、いっているのです。

 

 五下分結……身見、疑惑、戒取、欲貪、瞰恚

この五つの煩悩は、人々を下位の世界に結びつけているためです。下位の世界とは欲界です。

 

The secret is explained in “Three memorabilia”. Read this sutra that can be said to be the origin of Buddhism

Okay. Temporary Buddhist escort Gion supply loneliness
The garden. Ānanda Ānanda. Arisan Zenne. Not
Exhausted. The stage of Nirvana. The reason is three. Place
So-called Nyorai metaphysical merit. This good root is inevitable
Exhausted. Orthodox. Metaphysical merit. This is not good
Exhaustion. The sacred metaphysical merit. This is the root
Exhaustion. This is so-called Asai. These three good roots are inexhaustible
The world of Nirvana Day. Due to difficulty. Upaya
This is inevitable. Yorozu Ara. Our work policy
Study. The Edoan Buddhist Buddhist theory. Delight

It’s like listening. Temporarily in the Buddha, Shravasti Gion Solitary Garden
Shiki. After telling Abura, the elder brother of the time, “Sanzen (Three
There is a fortune), and it is not possible to run out, and it finally reaches the Nirvana world.
What do you do three times? Seed merit in the so-called Tathagata. This
It’s imperative that the good roots of No. Seed merit in the law. this
I’m sorry that my good roots are exhausted. Seek merit in the saints. This good
I can’t help myself. I’m sorry, but these three good roots can run out
It is a so-called groan that it is possible to reach the Nirvana world. Because of that
Difficulty, in search of convenient means, obtain this inexhaustible fortune.
Then. Asaku, it’s hard to make a study of this.” When
Asa, do not delight in hearing the Buddhist opinion.
I heard this. It was when the Buddha was staying at Gion Seisha in Korsala. One day, Seson told Abashi in this way.
“There is a thing called” Sanzenne (Sanfukudo), but its merit is infinite, and it can reach the Nirvana world.
It is something. What are the three good roots (fortunes)? (First) in so-called Nyorai
The merit of this good root (fortune), which seeds merit, is infinite. (Second) Seeding merit in the law,
The merit of this good root (fortune) is infinite. (Third) The merit of this good root (fortune) that seeds merit in the Holy People
Is infinite. Asan, the merit of this Sanzen root (Mifukudo) is endless and you can enter the world of Nirvana.
is. Therefore, Osamu, practice Sanzen (Mifukudo) and obtain this infinite blessing. in this way
Abuse, learn this Sanzen root (Sanpukudo).”
After receiving this teaching, Asa was delighted and devoted himself to training.

Gradual nirvana
Can reach Nirvana
It is something. What are the three good roots (fortunes)?

Sotāpanna –

Sotāpanna-By entering the flow of saints, you will be enlightened if you are born between the people of the lust world and heaven up to 7 times. Refers to Sudaon. By entering the flow of saints, you will be enlightened if you are born between the people of the lust world and heaven up to 7 times. Refers to Sudaon.

Includes Shidagon

It is “greed and anger” that will not be the result. Ichirai fruit is “a thing of attachment and aggression.” Explore the motives of your “attachment and terribleness”.

Anago [Anagon]

In the non-returnable fruit (Fugenka), the five-subordinate concatenation (three conjunctive + tongue and 瞞《Shin》) is broken.
Goshita division is the “five bondages” that bind you to the world of greed (the world of people).

It is said that you get these three stages.

Goshita Yui…Familiarity, suspicion, requisition, greed, perspective

These five anxieties are connecting people to the lower world. The lower world is the world of greed.

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