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シュタイナー  唯物論から人智学へ

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人間の魂と宇宙存在の三つの出会い(その5) 唯物論から人智学へ 参考文献『天使と人間』-人間の魂と宇宙存在の三つの出会い- (ルドルフ・シュタイナー松浦賢訳イザラ書房)

神智学(しんちがく、theosophy[† 1]とは、神秘的直観や思弁、幻視、瞑想啓示などを通じて、とむすびついた神聖な知識の獲得や高度な認識に達しようとするものである[1]。神知学、神知論、接神論とも。

神智学は、名前のとおり「智」と「認識」を重視するものであり、神あるいは超越者が叡智的性格をもち、宇宙や自然もこのような叡智からつくられ、人間の智も神の智に通ずる性格をもっており、人間は霊的認識により神を知ること、神に近づくことができるとされる[2]

グノーシス派新プラトン主義、インドの神秘思想などにも神智学的傾向がみられる[1][† 2]が、狭義には以下の二つのものを指す。一つは、17世紀にヨーロッパで顕在化した近代の「キリスト教神智学」の潮流であり、もう一つは1875年に設立されたインドに本部のある「神智学協会」の思想である[4][5]

後者は近現代に新たに創出された体系であり[1]、両者には共通点もあるが、系譜上のつながりはない[4]。通常、神智学と言えばニューエイジ(現在のスピリチュアル)、大衆的オカルティズムの源流である神智学協会に関するものを指すことが多い[4][6][7]。本記事では、神智学協会系の思想を区別する場合は〈神智学〉[† 3]と表記する。

神智学〉は、19世紀にブラヴァツキー夫人ことヘレナ・P・ブラヴァツキーが唱導した心霊主義[12]、なかでも彼女とヘンリー・スティール・オルコットが創設した神智学協会(Theosophical Society、1875年創設)に端を発する[16]、古代の忘れられた「叡智」の再発見と「普遍宗教」の確立を目指す運動とその教義を指す[17]。現代において神智学と言えば、神智学協会の教義を指すことが多い[4]。ブラヴァツキーはヤーコプ・ベーメにも言及しているが、初期のブラヴァツキー〈神智学〉は古代の新プラトン主義に範を取っており、従来のキリスト教神智学にはあまり目を向けなかった[18]黄金の夜明け団の研究家R・A・ギルバートは、ヤーコプ・ベーメに代表される神智学と、神智学協会が広めた〈神智学〉は、全く関係ないと明言している[19]。〈神智学〉の基礎となる主要著作のひとつは、1888年に出版されたブラヴァツキーの大作『シークレット・ドクトリン[† 4]である[20]西洋東洋の智の融合を目指す〈神智学〉は、のちのアメリカのニューエイジ運動大衆的オカルティズムの起源となった[21][6][7]。〈神智学〉は、当時は「世界をおおうバニヤン樹」といえるほどの広範な影響力を有し[22]、現代にも影に陽にその大きな影響は続いている[4]。神智学協会の諸団体は世界の52以上の国でなおも活動している[†

ブラヴァツキーと〈神智学〉運動[編集]

概説[編集]

ヘレナ・P・ブラヴァツキー

〈神智学〉は、ロシア出身のヘレナ・P・ブラヴァツキー(通称ブラヴァツキー夫人、1831年 – 1891年)に始まる思想・実践で、現代で神智学と言えば、こちらを指すことが多い[4]。アメリカ人のヘンリー・スティール・オルコット(通称オルコット大佐、1832年 – 1907年)とブラヴァツキーらが1875年に組織した神智学協会(神智協会)によって広められた。神智学協会は「真理にまさる宗教はない」をスローガンに掲げている[53]

ブラヴァツキーによれば、〈神智学〉運動とは、太古より特定の秘儀参入者によって伝承されてきた宇宙と人間の秘密から、時代ごとにふさわしい形式で東西の宗教が発生してきたとされ、その諸宗教の対立を超えて、秘密の重要部分を公開することで、再び古代の根源的な「神的叡智」への回帰を目指そうとするものである[54]。その〈神智学〉は、「西洋伝統思想」が基礎にあり、西洋と東洋の智の「融合・統一」を意図するものであるとされる[21]

自らの組織の名称に「神智学」という名称を選択することで、神智学の伝統に連なろうとしたのではないかという意見もある[55]が、初期会員のチャールズ・サザランがたまたま辞書で目にした用語が団体名に採用されたという説もある[56]。R・A・ギルバートは、神智学協会が広めた〈神智学〉は独自解釈した仏教ヒンドゥー教であり、ヤーコプ・ベーメに代表される伝統的な神智学とは全く関係ないと明言している[19]

ブラヴァツキー自身は、〈神智学〉は宗教ではなく、「神聖な知識」または「神聖な科学」であると述べている[57]。社会人類学者の杉本良男は、神智学協会の性格づけはなかなか難しい意味があり、いわば否定的定義として、宗教のようで宗教でない、オカルトのようでオカルトでない、心霊主義のようで心霊主義でない、哲学のようで哲学でない、それらの純粋型としてのまことの「古代智慧」の探求だということになるのであろうと述べている[58]。この純粋型は当時すでに失われていたが、インドヴェーダにその原型をとどめているとされた[† 11][57]

 

神智学協会の〈神智学〉運動は、19世紀末を代表する文化運動のひとつであり、その衝撃は、さらに20世紀初頭のモダニズム誕生から、1960年代のカウンターカルチャー、20世紀末に始まるニューエイジ精神世界(現在のスピリチュアル)を理解していく上で、「」となる存在である[59]。欧米文化の秘教主義、神秘主義オカルト主義の趨勢が一群となったこの運動を、秘教的音楽史家ジョスリン・ゴドウィン英語版は「神智学的啓蒙」と表現した[59]

仏教の法輪

当時ヨーロッパでは仏教に関心が持たれていた[60]。外国人の入国が禁じられていたチベットについては、超能力を持つラマなど神秘的な逸話が流布しており[† 12]、欧米人は深いあこがれを抱いていた[61]。ブラヴァツキーらは〈神智学〉を真の仏教、「秘伝仏教」であるとし、彼らが「大師(マスター)」「マハトマ(偉大な魂)」と呼ぶチベットの精神的成就者(アデプト・秘儀参入者)から授けられた秘密の教えであると主張した(哲学者・宗教学者・社会学者のフレデリック・ルノワールフランス語版は、実際には仏教よりもヒンドゥー教に近いと述べている[60][62]

ブラヴァツキーはアメリカで執筆した大著『ヴェールを剥がれたイシス[† 13]ではカバラ[† 14]新プラトン主義[† 15]グノーシスメスメリズムなど古今東西のさまざまな思想を引き合いに出したが[63]、活動の場をインドに移してからはヒンドゥー教仏教の教えを多く取り入れた[64]。しかしそれらの東洋思想の理解には限界があり、理解可能で利用できる部分だけを摂取して、それから先はカバラや新プラトン主義で補うという方法が取られた[64]。西洋のインド思想・仏教の理解は誤解に満ちており、理解できない部分を「西洋思想」で補って解釈しているため、「カルマ」や「輪廻転生」などの解釈は引用元のものとは相当に異なる。もしくは、西欧の神秘主義の伝統的な思想を、西欧が植民地支配によって接触できたアジア宗教の用語によって装飾または再解釈したものであり、普遍的なものとしてグローバル化したものであるとも言われる[65]。神智学協会の研究対象は、古代密儀宗教英語版以降の西洋秘教伝統のすべてであり[66]、その体系と内容は、インド思想など東西の多くの宗教・哲学の要素を折衷して組み立てられているため極めて複雑である[67][21]

宗教社会学の研究者である樫尾直樹によると、〈神智学〉を要約すると、人智を終局的に規定する神の智の「認識」を、五感を越えた超感覚的な霊性を基礎として探究することを目的としている[21]。宗教学者の大田俊寛によれば、〈神智学〉とは、不滅とされる霊魂が輪廻転生を繰り返しながら、自らの霊性を進化・向上させ、ついには神的存在にまで至るという「霊性進化論英語版」を目的としている[68]

 

 

神智学協会のドイツ支部事務総長であったルドルフ・シュタイナーは、クリシュナムルティをキリストの生まれ変わり、救世主、世界教師とするアニー・ベサントらの動きに賛同せず、またアジアの思想を重視する協会との方向性の違いから神智学協会を離れ、1913年に「人智学協会」を設立した[12]

アリス・ベイリー

米国の神智学協会に関わっていたアリス・ベイリーは、独立して「アーケイン・スクール」(不朽の知恵、秘教占星学)を発足させた。成長したクリシュナムルティもまた、アニー・ベサントらの主張と盲目的な信者たちに疑問を抱き、1928年に自らをトップとする「東方の星教団」を解散させて神智学協会から離れた[12]

神智学協会は19世紀末から1920年代までのほぼ半世紀の間は、洋の東西を問わず「世界をおおうバニヤン樹」といえるほどの大きな影響力を持っていた[22]。インドネシアにおける神智学協会の活動について研究しているデ・トレナーレによれば、神智学協会の影響力の世界的ピークは1920年前後だという[22]。また、インドやインドネシアなどではベサントがインド国民会議派の年次会議の議長の地位にあった1917-18年ごろ頂点にあったが、1928年のクリシュナムルティの離脱を境に凋落し、ベサントの死後、1930年代には衰退に向かった[22]

教義の過度の神秘化、マハトマ(大師、未知の指導者)の実在性や霊能力の信憑性に対する疑惑、分派間の対立、クリシュナムルティを救世主として掲げた「東方の星教団」の解散、ナチズムとの関係性など様々な要因が重なり、第二次世界大戦以降は全体として下火になった[7][211]。神智学協会の全世界の会員は1929年の時点は4万人に達したが、クリシュナムルティ離脱後、会員数は減少していった[77]。1990年代初頭の時点で数万人になっている[212][† 37]

Three Encounters of Human Soul and Cosmic Presence (Part 5) From Materialism to Anthropology Reference “Angel and Human”-Three Encounters of Human Soul and Cosmic Existence (Rudolph Steiner Kenzo Matsuura Isara Shobo)

Theosophy (†: theosophy) [† 1] seeks to acquire the sacred knowledge and advanced cognition associated with God through mysterious intuition, speculation, vision, meditation, and revelation. It is a thing [1]. Theology, theology, and theology.

Theosophy, as the name implies, emphasizes “wisdom” and “cognition.” God or transcendents have wisdom personality, and the universe and nature are created from such wisdom, and human wisdom is also divine. It has a wisdom character, and it is said that human beings can approach God by knowing God through spiritual recognition [2].

Gnosticism, neoplatonicism, and theological mythology can be seen in India’s mystical thoughts [1][†2], but in the narrow sense, it refers to the following two things. One is the modern trend of “Christian theosophy” that emerged in Europe in the 17th century, and the other is the idea of ​​the “Theological Society” which was founded in 1875 and has its headquarters in India. 4][5].

The latter is a system that was newly created in modern times [1], and although they have something in common, there is no pedigree connection [4]. Generally speaking, theology is New Age (currently spiritual), often referring to the Theosophical Society, which is the source of popular occultism [4][6][7]. In this article, when distinguishing the ideas of the Theosophical Society, they are written as [† 3].

is a spiritualism [12] that was advocated by Mrs. Helena P. Blavatsky, the wife of Mrs. Blavatsky in the 19th century, and among them she and Henry Steel Alcott founded the Theosophical Society (founded in 1875). It originates from [16] and refers to the movement and the doctrine of rediscovering ancient forgotten “wisdom” and establishing a “universal religion” [17]. Speaking of theosophy in modern times, often refers to the doctrine of the Theosophical Society [4]. Although Blavatsky also referred to Jacob Behme, the earliest Blavatsky’s Theosophy was modeled on ancient Neoplatonicism and did not focus much on traditional Christian theosophy.[18] .. Researcher RA Gilbert of the Golden Dawn Group has declared that the theosophy represented by Jacob Behme and the Theosophy promoted by the Theosophical Society have nothing to do with it [19]. One of the main works that forms the basis of Theosophy is Bravatsky’s masterpiece “Secret Doctrine” [† 4], published in 1888 [20]. , which aims to fuse Western and Eastern wisdom, became the origin of the popular American occultism, [21][6][7]. had a wide-ranging influence at that time, which could be said to be a “banyan tree that covers the world” [22], and its great influence continues in the shadow of modern times [4]. The Theosophical Society organizations are still active in more than 52 countries around the world [†

Blavatsky and the Theosophy movement [edit]

Modern theosophy

person
Helena P. Blavatsky
Henry Steel Alcott
Dayananda Saraswati (English version)
Alfred Percy Shinnett
Anna Kingsford
Annie Besant
Charles Webster Red Vita
Mabel Collins
Catherine Tingley
Alice Bailey
Benjamin Claims (English version)
Helena Rehrich (Russian version)
Nikolai Llorif
Franz Hartmann (English version)
Rudolf Steiner
Jiddu Krishnamurti
Miura Sekizo
Books (category)
Jane’s Book
Secret doctrine
Isis peeled off the veil
Mahatmar Letter
concept
Spiritual evolution (English version)
Root race (English version) / cycle (English version)
Seven rays (English version) / world class (English version)
Initiation (English version)
Spiritual Body Theory
Lemuria/Atlantis/Aryan
Great White Brotherhood
Shambala (Tibet)/Agarta
Akashic record
Aura/Chakra/Reincarnation/Meditation/Yoga
Esoteric Western astrology
Neo theology
Daishi (category)
Buddha/Moriya/Kut Fumi
Jwar Cool (English version)
Serapis Bay/Hilarion
Master of Jesus (Jesus of Nazareth)
Maitreya (Bodhisattva Maitreya)
Sanato Kumara
Paolo Veronese
Rakotzii Master (English version) (Count Saint Germain)
Organization
Theosophy Society
Arya Samaj’s Theosophy Society (English version)
The Sophia Society Adhyar
Society of Theosophy Pasadena (English version)
Eastern Stars (English version)
Anthroposophical Society
Agni Yoga Association (English version)
Rosicrucian Temple (English version)
Ascension Daishiha (English version)
Universal Victory Church (English version)
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Ariya Samaj
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Liberal Catholic Church
New Age/Channeling
New religion/Kurama Kurama
Category

table
Talk
Hen
History
Overview[edit]

Helena P. Blavatsky

is a thought and practice that started in Russia from Helena P. Blavatsky (Mrs. Blavatsky, 1831 – 1891), and in modern times it is often referred to as the theosophy [4]. American Henry Steel Alcott (commonly known as Colonel Orcott, 1832-1907) and Bravatsky and others the Theosophical Society organized in 1875 (Sophia Society) was spread. The Theosophical Society’s slogan is “There is no religion above truth” [53].

According to Blavatsky, the movement is said to have evolved east-west religions in a form suitable for each era from the secrets of the universe and human beings that have been handed down by ancient entrants since ancient times. Beyond religious confrontation, by revealing the important part of the secret, it seeks to return to the ancient “theological wisdom” [54]. The is based on “Western traditional thought” and is supposed to “integrate/unify” Western and Eastern wisdom [21].

There is also an opinion that he may have tried to connect to the tradition of the Theology by choosing the name “Theosophy” as the name of his organization [55], but the early member Charles Sutherlan happened to be in the dictionary. There is also a theory that the term we saw was adopted as a group name [56]. RA Gilbert declares that spread by The Theosophical Society is a unique interpretation of Buddhism/Hinduism and has nothing to do with the traditional theosophy represented by Jacob Behme. [19].

Bravatsky himself states that “theosophy” is not a religion, but “sacred knowledge” or “sacred science” [57]. Yoshio Sugimoto, a social anthropologist, has a very difficult meaning to characterize the Theosophical Society, and so to speak, as a negative definition, religion is not religion, occult is not occult, spiritualism is not spiritualism, He said that it would be a quest for the true “ancient wisdom” as a pure form of them, like philosophy but not philosophy [58]. This pure form had already been lost at the time, but it was said to remain in its original form in the Indian Vedic [† 11] [57].

The movement of the Theosophical Society is one of the cultural movements that represent the end of the 19th century, and the impact was the counterculture of the 1960s, the new age and the spirit that began at the end of the 20th century, from the birth of modernism in the early 20th century. It is the key to understanding the world (present spirituality) [59]. This movement, which was a group of occultist, mystic and occultist trends in Western culture, was described as “theological enlightenment” by esoteric music historian Joslyn Godwin.

Buddhist Falun

At that time, there was an interest in Buddhism in Europe [60]. For Tibet, where foreigners were prohibited from entering the country, the mysterious anecdotes such as the llama with psychic powers were spread [† 12], and Westerners had a longing for [61]. Blavatsky and his colleagues describe “Theosophy” as a true Buddhism, “secret Buddhism”, and they call them “master” and “Mahatma” (great soul). (The philosopher, religion scholar, and sociologist Frederic Renoir (French version)) claimed to be a Hindu religion rather than Buddhism [60]. ) [62].

Bravatsky cites various thoughts of the east and west of old and new such as Kabbalah [† 14], Neoplatonicism [† 15], Gnosis, and Mesmerism in his large book “Isis peeled off the veil” [† 13]. [63] After moving to India, he adopted many Hindu and Buddhist teachings [64]. However, there was a limit to the understanding of those Oriental thoughts, and only the part that was understandable and available was ingested, and then the method was supplemented with Kabbalah or Neoplatonism [64]. The understanding of Indian thought and Buddhism in the West is full of misunderstandings, and because the incomprehensible part is supplemented and interpreted by “Western thought,” the interpretations such as “Karma” and “Reincarnation” are not the original ones. Quite different. Or, it is said that the traditional thought of Western mysticism was decorated or reinterpreted by the terms of Asian religions that Western Europe could contact by colonial rule, and it was said that it was globalized as a universal one. [65]. The Theosophical Society’s research interests are all Western esoteric traditions since the ancient Mystery Religion (English version) [66], whose system and content are an eclectic mix of many East and West religious and philosophical elements, including Indian thought. It is extremely complicated because it is assembled [67][21].

According to Naoki Kashio, a researcher in the field of religious sociology, in summarizing , the “recognition” of the wisdom of wisdom that ultimately defines human wisdom is based on transsensory spirituality that goes beyond the five senses. The purpose is to explore as [21]. According to Toshihiro Ota, a religious scholar, “theosophy” means that the immortal soul repeats reincarnation, evolves and improves its own spirituality, and eventually reaches a divine existence. Evolutionary theory (English version)” [68].

Rudolf Steiner, Secretary-General of the German Society of the Theosophical Society, said that Krishnamurti was a reincarnation of Christ, did not support the movements of Annie Besant and others who made the savior, world teacher, and an association that emphasizes Asian thought. He left the Theosophical Society due to differences in direction, and in 1913 established the “Human Society” [12].

Alice Bailey

Alice Bailey, who was involved in the American Theosophical Society, independently launched the “Arcane School” (timeless wisdom, esoteric astrology). Growing Krishnamurti also questioned Annie Besant’s claims and blind believers, and in 1928 broke up from the Theosophical Society by disbanding himself the “Eastern Star Cult”. ].

From the end of the 19th century to the 1920s, the Society of Theosophy had a great influence over almost half a century from the end of the 19th century to the 1920s, and could be called a “banyan tree that covers the world” regardless of the eastern and western parts of the world.[22] According to De Trenale, who studies the activities of the Theosophical Society in Indonesia, the global peak of influence of the Theosophical Society is around 1920 [22]. Also, in India and Indonesia, Besant was at the peak around 1917-18 when he was the chairman of the annual conference of the National Assembly of India, but fell off after the departure of Krishnamurti in 1928, After his death, he went into decline in the 1930s [22].

Excessive mysticism of doctrine, suspicion of the reality of Mahatma (master, unknown leader) and credibility of spiritual ability, confrontation between sects, dissolution of “Eastern Star Church” with Krishnamurti as savior, Nazism When

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