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七科三十七道品  大舶の比喩  Seven Courses, Thirty-Seven Ways, Metaphors of Great Ships

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七科三十七道品  大舶の比喩

 

七科三十七道品の歌

「たとえば夏の六月ごろ、海辺に浮かぶ大きな船が嵐に遭ううちに、船を結んでいる藤蔓がやが断ち切られるように、弟子たちよ、精進して修行し、その修行を成就するならば、一切の結 縛・使煩悩から解脱することができるのです。

なぜでしょうか?

正しく修行するからです。

なにを修行するのでしょうか?

いわゆる四念処法 四正法 四如意足法 五根法 五力法、 七覚支法、八正道を修行するの です」

と、仏さまはお説きになられました。 この説法を受けて、六十人の僧侶がもろもろの煩悩を起 こさず、心に解脱を得ることができました。仏さまがこのお経を説き終えられると、聴聞してい 弟子たちは心から喜び、修行に励みました。

ここに説かれているたとえ話は、「大舶の譬喩」として有名です。原文では、この「大舶の譬 「味」の前に「巧師の斧村の譬喩」がありますが、その意味するところは「大舶の譬喩」とほとん ど変わりませんので、ここでは割愛いたします。

まず、大きな船が海辺に停泊しているわけです。その船は藤綴、つまり藤夢のようなもので係 留されていました。二千数百年も昔のインドのことですから、ロープなどはなかったのでしょう。 しかし、藤夢はたいへん堅固です。

ところが夏の六月になると海が荒れます。したがって、台風のような嵐が起きるのでしょう。 そうすると、波に揉まれているうちにその藤が切れて船は沖に流され、やがて船そのものも強

風や波によってこなごなになってしまうわけです。

それと同じように、どのような煩悩でも、どのように強い悪因縁でも、何度も何度も成仏法を 繰り返して修行しているならば、最後にはわたくしたちを縛りつけている因縁の糸も断ち切れ、 ついに成仏するぞ、とお釈迦さまはおっしゃっているのです。

結縛・・これらはすべて煩悩の異名です。煩悩は、人間に纏いついて離れません。です からと呼びます。 また、煩悩は人間を結んで縛り、自由にさせませんから結縛といいます。 さ らに、人間は煩悩の思うままに使われてしまいますから、煩悩を使というわけです。

ところが、この成仏法を一生懸命に修行していると、どのような強い悪因縁でも、煩悩でも、 ばらばらにしてしまって、最後は成仏するわけです。 ですから、ここもやはり「文証」になりま す。

この短いお経の中で、お釈迦さまは何回も繰り返し繰り返し、七科三十七道品の成仏法を説い ていらっしゃいます。 これを修行しなければ成仏できない、と繰り返し、繰り返し、懇切丁寧に、 わたくしたちに教えてくださっているのです。

それなのに、日本の仏教はこの成仏法を取り入れませんでした。そして成仏法のない、創作さ れたお経を、なにも知らない純真な信者たちに押しつけてきたのです。

その結果、自分も信者も弟子も、みな成仏しないで苦しんでいます。 ある有名な霊能者が以前、 「宗祖といわれる偉い高僧、名僧たちが、みな地獄に落ちて、火の車に乗せられて苦しんでいる ところを霊視した。あまりの恐ろしさと、あまりの意外さにびっくりした。 これはどういうわけ だろうか?」

Seven Courses, Thirty-Seven Ways, Metaphors of Great Ships

 

Songs of the Seven Departments and Thirty-Seven Dohons

“For example, in the June of summer, when a large ship floating on the seashore gets caught in a storm, the wisteria vines that bind the ship are cut off.Disciples, if you practice diligently and succeed in your training, If you do so, you can be liberated from all bondage and earthly desires.

Why?

Because you practice properly.

What will you practice?

He is the one who practices the so-called Four Thought Treatments, Four Correct Laws, Four Rui Foot Laws, Five Root Laws, Five Power Laws, Seven Awakening Subdharma, and Eightfold Path.”

That’s what the Buddha preached. After receiving this sermon, 60 monks were able to free themselves from all earthly desires and attain liberation. When the Buddha finished preaching this sutra, the disciples who were listening were overjoyed and devoted themselves to their training.

The parable described here is famous as the “Parable of the Great Ship.” In the original text, this “parable of the great ship” is preceded by “the parable of the craftsman’s village,” but its meaning is almost the same as that of the “parable of the great ship,” so we omit it here. I will do it.

First of all, a large ship is anchored on the beach. The ship was moored with a wisteria, or something similar to a wisteria. This was in India more than 2,000 years ago, so ropes probably didn’t exist. However, Fujimu is very solid.

However, in June, the sea becomes rough. Therefore, a storm like a typhoon will occur. Then, while being tossed by the waves, the wisteria was torn and the ship was washed out to sea, and eventually the ship itself became too strong.

The wind and waves cause it to become a small tree.

In the same way, no matter what kind of earthly desires we have, no matter how strong our bad karma may be, if we repeat the Dharma to attain Buddhahood over and over again, the threads of karma that bind us will eventually disappear. Shakyamuni Buddha is saying that you will break free and finally attain Buddhahood.

Bondage…These are all other names for earthly desires. Earthly desires cling to humans and never leave them. He is called Kara. In addition, earthly desires are called bondage because they bind people and do not allow them to be free. Furthermore, human beings are used as they please by earthly desires, so earthly desires are used as messengers.

However, if you diligently practice this method of attaining Buddhahood, no matter how strong your bad karma or earthly desires may be, you will be able to break them down and eventually attain Buddhahood. Therefore, this is also “documentary evidence.”

In this short sutra, the Buddha repeats over and over again the seven disciplines and thirty-seven ways of attaining Buddhahood. He has taught us over and over again, with great care and compassion, that unless we practice this, we will not be able to attain Buddhahood.

However, Japanese Buddhism did not incorporate this method of attaining Buddhahood. And he has imposed his created sutras, which do not have the method of attaining Buddhahood, on innocent believers who do not know anything about them.

As a result, I, my followers, and my disciples all suffer without attaining Buddhahood. A famous psychic once said, “All the great monks and famous monks who are said to be the founders of the sect had fallen into hell and had a spiritual vision of him suffering on a chariot of fire. I was surprised. How could this be him?

 

 

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