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瞑想に入る前の五つの調和法  Five Harmony Techniques Before Entering Meditation

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瞑想に入る前の五つの調和法

 

まず五法を調えよとある。

 

もし動作が粗雑であれば、息づかいもそれだけみだれる。 息づかいがあらい

と心もみだれておさめにくくなる。 座禅をしてみても、心がみだれがちで、 落ち着いた気分にはなりにくい。

だから座禅をはじめる前から、あらかじめ注意していなければならない。そ のように用心しておいて、いざ座禅をはじめようとするときには、なおよく身 も心も落ち着けるような所をえらぶようにしなければならない。

はじめてるべき場所についたら、その場所にしっかりと落ち着かなければ いけない。つねに安穏にしていられるようであれば、いつまでもさまたげられ ることはない。

つぎにはまさに脚から姿勢を正しくすべきである。

もし半跏趺座といわれる座りかたならば、左の脚を右の脚の上におき、それを引きつけて身に近づけ、左脚の指と右の謎とをそろえ、右脚の指と左のと座といわれる座りかたをしようとするなら、さらに下にある右の

脚ももち上げ、それを左の脚の上に置く。

つぎに衣帯を解きゆるめる。

しかし、ゆるめすぎて、座っているときに脱げて落ちたりすることがないようにしなければいけない。つぎに手を落ち着ける。左手の掌を右手の上に置 両手をかさね、あい対してこれを落ち着け、ともに左脚の上に置き、ひき つけて身に近づけ、下腹に当てて落ち着ける。

つぎに身を正しくする。

まず、そのからだならびに手足や肢節をゆり動かすこと、七、八度くらいす るがよい。また、自分でからだを揉みほぐして、手足にしこりを残さないよう にする。つぎには身を正しくする。 それには全身を端正にし、背骨をまっすぐ にして、曲がったり、反り返ったりすることのないようにする。

つぎに、頭を正しくする。

とヘソが垂直線上にあるようにし、それがかたよらず斜めならず、うつむ かず、また、反り返らないようにし、正しく住する。

つぎに口を開き、胸中の穢れた気を吐き去る。

気を吐く方法は、口を開き、気を放つが、思うぞんぶんにそれを吐き出す。 そのときからだのなかのぐあいのわるいものをことごとく放ち、それが吐く息 にしたがって出てゆくものと観想する。出しつくしたら口を閉じ、鼻から清気 を入れる。このようにして三度ほどくりかえす。 身息が調和しさえすれば、一 度だけでもよい。

つぎに口を閉じる。

と歯を上下かるく自然に合わせ、舌はもちあげるようにして上顎に向け る。そして、眼を閉じる。わずかに外光を断つ程度でよい。それが終わったら 端正座姿勢を正しくして正座する)すること、砥石のごとくであれ。身や 首や手足をこまかく動かすようなことがあってはならない。

 

以上がはじめに禅定に入るときに身を調える方法である。 要をあげていえ

ば、寛ならず急ならざること。 これが身体の調った相である。

 

 

Five Harmony Techniques Before Entering Meditation

 

It says to study the five laws first.

 

 

 

If the movements are sloppy, the breathing will be all the more disturbed. shortness of breath

And my heart is confused and it becomes difficult to calm down. Even if you try to sit in meditation, your mind tends to be confused and it is difficult to feel calm.

Therefore, even before starting zazen, you must be careful in advance. With that in mind, when it comes time to start zazen, you should choose a place where you can calm down both physically and mentally.

When he gets to where he should start, he has to settle down firmly in that spot. If you can always remain calm, you will never be disturbed.

Next you should correct your posture right from the legs.

If you are sitting in the half-lotus position, place your left leg on top of your right leg, pull it close to your body, and align your left toes with your right toes. If you want to sit on the left side of the seat, you can also sit on the right side below.

Lift your leg up and place it over your left leg.

Next, untie the robe.

However, it should not be too loose and fall off while sitting. Then relax your hands. Place the palm of your left hand on top of your right hand and place both hands on top of each other.

Then straighten yourself out.

First, rock the body, limbs and joints, about seven or eight times. Also, massage your body by yourself so that you do not leave any lumps on your hands and feet. Next, straighten yourself out. To do this, keep the whole body straight and the spine straight, without bending or arching.

Then straighten your head.

And the navel should be in a vertical line, and it should not be slanted or slanted;

Next, open your mouth and exhale the filthy air in your chest.

The way to exhale is to open your mouth, release the energy, and let it out as much as you want. At that time, let go of all the bad things in your body, and visualize them coming out according to your exhaled breath. Close your mouth and let fresh air in through your nose. Repeat this three times. Only once is enough as long as the body and breath are in harmony.

Then close your mouth.

The teeth should be lightly aligned up and down, and the tongue should be lifted and directed toward the upper jaw. Then close your eyes. It is enough to cut off external light slightly. After that, correct the posture of straight sitting and sit straight), be like a whetstone. There should be no jerky movements of the body, neck, or limbs.

 

This is the way to prepare yourself when you first enter meditation. give me the point

If you don’t take it easy, don’t be hasty. This is the toned phase of the body.

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