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七道品経  七種類のシステム と、三十七種類のカリキュラム 5.6.7

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ごこ今桜 微笑を持て

碕覚支

この「狩」というのは、ちょっとわかりにくい文字ですが、「軽安」と訳しているお経ります。

忙喰覚乞、という。これは、つねに身心を軽やかに快的にする、ということです。修行中、つぬに身心がかろやかでなくてはならない。どんなにつらい修行、苦しい修行をしていても、しかめっ面で、のろのろ鈍重なことをやっていたのではいけない、というのです。チラシまき修行だろうが、お便所掃除だろうが、なんであれ、身心軽快でなくてはならない。

この反対の言葉があります。というような意味で、人をして煽惰、怠慢ならしめるものです。睡眠蓋という。のは「心くらく身を重からしめるLという心作用で、人をして、ものごとを行なうにあたり、不活発、鈍重ならしめる。ことを行うにあたって心巧みでない。                    十

これではいけませんね。軽安覚支はその正反対です。

ということで、煩悩の一種です。幡沈というのは、「心のめいること。ふさぎこむこと。沈億

不活発な気質Lあるいは、「心を暗く沈ませる心作用Lというような意味で、人をして頼労、

げしに回イにづ悩の中にヽ愉漑瞭睨戸という宗あ芯を覆う

ここの修行中でも、そうでしょう。朝、目をさまして、起床する。ねむいし、もう、体のあちこちが痛むし、とても身心かろやかどころではない。どうにもならん、みんな仏頂面して、ぷす″として、口もきかない。しかし、それは身心かろやかではない。

身心をかろやかに、ニゴニコして、おはようございます、と声をかけ合う。何十人という人が目をさましてJだれひとり、にこやかな顔をしておはようございますといわない集団なんて、なんとも異様だとわたくしは思う。

どんなことがあっても、朝、目がさめる、おはようございます、とニコニコ笑って声をかけ合う。そこから、活気というものが出てくる。それがエネルギー・となって盛りあかってくる。だれもかれもしかめっ面をして、黙ってもぞもぞやっている。悟沈睡眠蓋ですよ。いつまでも、暗く沈んだ空気で、活気がない。だれでもいい、だれかひとり卒先してやるんですよ。「おはようございます。いい天気ですね」まあ、この朝霧高原ではあまりいい天気の日というのはないが、それだけにこっちが明るく軽快でなくてはいけない。おはようございます。今日もがんばりましょう。だれかひとり、そう声をかけてごらんなさい。明るい軽快な気分がみんなにひろがってゆく。そこから活気が湧いてくる。その活気が子不ルギーとなって盛りあがり、みんなの活力とな

ってゆく。

自分が身心をかろやかにするということは、ひとをも身心かろやかにさせてあげなければいけない、ということです。

これは、自分ひとりのときでもそうです。

わたくしは、つねに、「心に微笑を持て」といっています。そうして、心でいつもつぶやくのです。

「かろやかに、明るく、楽しく」

修行法と梵行

定覚支

これは、心をひとつのものに集中してみださない修行です。瞑想法で、純然たる修行法ですから、文字や口では説明できない。実地に指導をうけて体得してゆく。「滅尽定L「四禅定」などをふくむ七科三十七道品の中でも、根本的な修行法ですい

捨覚支

あらゆるものごとにたいし、とらわれる心を捨離する。ものごとにとらわれ、執着するところ

から、煩悩が生ずる。、

「煩悩の犬、追えども去らず」

などということばがありますが、十分わかっていて、こだわってしまう。とらわれてしまう。

わたくしは、若いころ、’‐そういうとき、心の中で、「サラリ’、サラリ」とつぶや’いたものです。

とちわれた句、こだわりそうになったとき、サラリ、サラリ、とつぶやいて流してしまうのでを横に向けてしまうので、’心をほかのものに転じてしまうのですね。こ柚は案外、効果がありまつい一こ以て、「であるからこれは執着してはいけない。

す。いろいろ、いろいろと心の中で理くつをこねてとらわれの心を剖一にしすべきだ」なんて考えるよりヽサラリヽサラリ、とつぶやいて横を向いてし

まうのが、1番です。

しかし、根本的には、「定覚支」による瞑想、「念覚支」による縁起観法、、等によって、完全な「捨」の境界に達するわけです。その境界に達すると、一切を捨て切って、心中、微塵の影もなく、こころ明鏡のごとし、ということになるわけです。`そうなったら、いつ、この世を去っても、異陰など生ずる余地がないわけです‥

’以上、ざ『つとJ七覚支についておはなしいたしました。

、そごで、どの、七覚支の講義を終えるにあたってい最も大切なことを一つ、おはなししておきたいと思います。

それは、この七党支の修行法をずうっと見て、なにか、気がつくことはありませんか? なにか、気のつくことがあると思います。  ―

それは、、この成仏法が、二つのものから成り立っている、ということですJ     上上一つは純然たる修行法。

これは非常に興眸のあることですね。

どういうように分けられるかというと、修行法では、「念覚支Lそれから「定覚支」それから捨覚支です。この三つは、特殊な技法から成り立っている。たんなる心がまえ、心がけといったようなものではない、純然たる修行法です。

い梵行にあたるのは、「精進覚支」喜覚支」「軽安覚支」です。

「択法覚支Lは、修行法と梵行と両方の立場がある        。            ’ゝ

以上のように分けられますね○ ’              ‐        ‘     j`

で、これは、七覚支だけのことかというと、そうではない。他の六科目の成仏法すべてにあて’

はまるめです。ただいその比率が、修行法と梵行とが、半々の割り合いでできている場合もあれば、、七対三、六対四ノというようになっている場合もあり、一律ではありません。しかし、かならず、成仏法は、純然たる修行法と梵行とがら成り立っています

これはいったいどういうわけか。もっとも、前に出たお経に、 『-一一優婆塞の諸々の梵行を修し、此法律に於て狐疑を度るものありや不や』

とありましたから、成仏法が、法と梵行と、この二つから成り立っていることは、わかっていたことでありますが、これはどういうわけであるか。

わたくしは、この、梵行を修行法に加えることにより、在家の者も、出家者とおなじく、解脱の成果をあげることができるようになった、釈尊のご配慮だと思うのです。この、釈尊のご工夫Jじように、成仏できるようになったのだ、そう思います。

により、在家者も出家とおなじように行をしながら、衆生を救済する、指導するというのが建て前ですから、これは特に徳を積むといするようになっている.

よりといいますのは、梵行とはなにかというと、それは「徳を積む行」です。出家者は、自分の修う行をする必要がない。出家者の生活そのものが徳を積む行をするように’ずるような方向にいきやすい。これを補正するためには、どうしても、徳を積む仕組みをくわえ

なければいけない。それが、梵行です。

念竟支・定覚支、というような、純然たる技術としての修行法をいくらやっても、それだけでは、成仏はできないのです。徳がなければ、どんなに技術としての修行法をマスターしても、成仏はできない。いや、第一、徳がなかったら、その技術としての修行法を、マスターすることができないのです。必ず、中途で挫折してしう。

時々あるのですが、わたくしのところへ、超能力の修行法を求めてくるひとがあります。求聞持法あるいは念力の護摩法を体得したいということでやってくるわけです。あるいは霊視力、霊感などを持ちたいという。わたくしの門人になって、一、二年法を修めれば、そういう超能力が得られると思っている。

ところが、そういう人たちにわたくしがやれというのは、「準祗尊干座行」です。そうして、チラシまき、便所掃除、下足番をやれという。それで、ちょっとやってみて、すぐに、なんだバカバカしい。こんなことで超能力なんてものがつくはずない。もっとほかにいい修行法があるにちがいない、ととび出して、あっちこっち、’「秘法」を求めて、転々としてあるく。  j

いいですか。

どんな高度の修行法があっても、修行法で成仏するんじゃないんです。’「徳Lで成仏するんです。。修行法で修行して成仏力を身につけるのには、どうしても徳がなければならない。。徳がなかったら、修行法そのものにさえ、縁がいただけない。

「準眠尊千座行」は、釈尊の成仏法、七科三十七道品にのっとって、修行法と梵行から成り立っている。「準眠尊于座行」と梵行で「五下分結」は必ず切れるのです。必ず「阿那合」―にまではゆける。しかしそれには、修行とともIにしっかり梵行をやって徳を積んでゆかなきゃならんのです。

徳なくして、どうして成仏できるか。

第一、仏さまのことをなんというか      。 一

「万徳円満」というじゃありませんか。すべての徳が完全にそなわっている、というのです。成仏、というのは、その仏に等しくなることです。徳なくして、万どうしてそれができるか。梵行こそ、」それを可能にするただ一つの道です。修行法に梵行をくわえたことにより、釈尊は者にも、・ぴろく成仏の道をひらかれたのであり、大乗仏教のひとたちがよくいうように、決して

釈尊め仏教は「出家仏教」ではないのです。出家、在家を問わず、すべて、解脱へ到達せめる、゛かの婆践出家が讃嘆したように、まさに、それは、

そく うぱい  もし なん もし によ ことごと みなした

塞、優婆夷、若は男、若は女、悉く皆随

ぷっ ぼう そう ぴょうどぅほうりっ

仏・法・僧の平等法律なることや』

てんおお  あめふ  すいるしたが  くだ  ごと  くどん ほうりつ !たまたかく ごと  びく  ぴくに  うぱ

『天大いに雨りて水流随いて下るが如く、琶曇の法律も亦復是の如し。比丘、比丘尼、優婆

ヽく うぱい  もし なん もし によ ことごと みなしたがなが  ねはん むか ねはん さら はこ  はなはき

邑、茫冬ぼ、、ぼよ君、窃まな、悉く皆随い流れて涅槃に向い涅槃に浚え輸ぶ。甚だ奇なり。なのです。

Goko now Sakura, have a smile

Seven Factors of Awakening

This “hunting” is a bit confusing, but it is translated as “light”.

It is said to be busy eating. This means that you will always feel light and comfortable. During the training, you must be physically and mentally mellow. No matter how hard or painful he may be, he shouldn’t be frowning and slow-moving. Whether it’s leaflet training or cleaning the toilet, you have to be light-hearted.

There is the opposite word. In that sense, it makes people feel agitated and neglected. It’s called a sleep lid. “It is a mental action called L that makes the body feel comfortable and heavy, and it makes people inactive and dull when doing things. It is not skillful in doing things.

This should not be the case. The light anxiety is the exact opposite.

That’s a kind of worldly desires. Hatashin is “to be heartbroken. To be closed.

Sluggish temperament L or “reliance on people in the sense of” mind action L that darkens the mind, ”

Covering the core of the sect called ヽ Fun Irrigation

It will be so even during the training here. Wake up in the morning and get up. I’m sleepy, my body hurts all over the place, and I’m not very physically or mentally ill. Somehow, everyone faces the top of the Buddha and can’t speak as a push, but it’s not mellow.

The body and mind were mellow, smiling and saying good morning. I think it’s strange to have a group of dozens of people who wake up and say good morning to no one J.

No matter what happened, I woke up in the morning and said good morning, smiling and talking to each other. From there, something called liveliness comes out. It becomes energy and becomes lively. Everyone is frowning and silently doing it. It’s a Goshin sleep lid. Forever, the dark, sunken air is dead. Anyone is fine, and one person will graduate. “Good morning. It’s nice weather.” Well, there isn’t a very nice day in this Asagiri plateau, but it must be bright and light. Good morning. Let’s do our best today. Please call out to one of them. A bright and light mood spreads to everyone. Liveliness springs from there. The liveliness becomes a childless ruggy and rises, and it becomes the vitality of everyone.

I will go.

To make yourself mellow means that you have to make people mellow as well.

This is true even when I am alone.

I always say, “Have a smile in your heart.” Then, I always mutter with my heart.

“Mellow, bright and fun”

Training method and training

Jokaku support

This is a training that does not focus on one thing. It is a meditation method, and it is a pure practice method, so it cannot be explained by letters or mouth. You will learn by receiving practical guidance. It is a fundamental training method among the seven departments and thirty-seven doctrines including “Extinct Samadhi L” Four Zen Samadhi “.

Seven Factors of Awakening

For everything, declutter the captivity. A place to be obsessed with things

Therefore, anxiety arises. ,

“The dog of worldly desires, chasing but not leaving”

There are words such as, but I understand it enough and stick to it. I get caught.

When I was young, I used to mutter “Sarari”, “Sarari” in my heart at that time.

When I feel like I’m sticking to the phrase, I mutter and throw it away, so I turn it sideways, so I’m turning my mind to something else. This Yuzu is unexpectedly effective and has a lot of effects, saying, “Because this is not something you should be obsessed with.

Su. Rather than thinking, “You should knead your shoes in your heart and make your heart clear.”

It is number one to go.

However, fundamentally, the boundary of complete “discarding” is reached by meditation by “Jokaku”, auspiciousness by “Seven Factors”, and so on. When you reach that boundary, you throw away everything, and there is no shadow of dust in your heart, just like a bright mirror. ` In that case, no matter when you die, there is no room for strange shadows …

‘That ’s all, I ’ve talked about Tsuto J Seven Factors of Awakening.

I would like to talk about one of the most important things in completing the lecture on the Seven Factors of Awakening.

Do you notice anything when you look at the training method of this seven-party branch? I think you may notice something. –

That is, this Buddhahood method consists of two things. J. The upper one is a pure training method.

This is very exciting, isn’t it?

The way it is divided is, in the training method, “Seven Factors of Awakening L, then” Jokaku, “and then Awakening. These three consist of special techniques. It’s a pure practice, not just a mindset or a mindset.

The ones that correspond to the Ibuki are the “Shinshin Kakuzoku”, the Kikaku Zoku, and the “Keiyasu Kakuchi”.

“Choho Kakuchi L has both training and training positions.”

It can be divided as above ○’,’,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

So, if this is only the Seven Factors of Awakening, it is not. For all the other six subjects of Buddhahood

It’s a fit. However, the ratio is not uniform, as there are cases where the training method and the training method are divided in half, and there are cases where the ratio is 7: 3, 6: 4. However, the Buddhahood method always consists of pure training and practice.

For some reason this is. However, in the sutra that came out earlier, “-There are some who have repaired various practices of the 11th Yuu Fortress and are suspicious of foxes under this law.”

So, I knew that the Buddhahood Law consisted of the law and the ritual, but why is this?

I think that it is the consideration of Shakson that by adding this ritual to the training method, the resident can achieve the same result of liberation as the priest. I think that it is now possible to become a Buddhahood, just like Shaka Nyorai’s ingenuity.

As a result, it is said that this is especially virtuous because it is the premise that the resident also rescues and guides sentient beings while doing the same as the priesthood.

What is more, what is a brahmacharya? It is a “line that accumulates virtue.” The priest does not have to do his own training. It is easy for the priest’s life itself to go in a sly way, as if it were a virtuous act. In order to correct this, inevitably add a mechanism for accumulating virtue.

I have to. That is Brahmacharya.

No matter how much you practice as a pure technique, such as ritual support and jokaku support, you cannot make a Buddhahood by itself. Without virtue, no matter how much you master the training method as a technique, you cannot become a Buddhahood. No, first of all, without virtue, you cannot master the training method as a technique. Be sure to be frustrated halfway through.

Sometimes, there are people who ask me to practice psychic powers. It comes because I want to learn the Gumonji method or the psychokinesis method. Or he wants to have spiritual vision and inspiration. I think that if I become a disciple of mine and master the law for a year or two, I will be able to obtain such supernatural powers.

However, what I should do for such people is “Human Humanity”. Then, sow leaflets, clean the toilet, and do the lower footsteps. So, give it a try, and soon it’s kind of ridiculous. You can’t have supernatural powers like this. There must be other good training methods, and I’m rushing out and looking for “secret methods” here and there. J

May I.

No matter how advanced the training method is, it does not mean that the Buddhahood will be achieved by the training method. “” I’m going to be a Buddhahood with virtue L ​​.. In order to practice with the training method and acquire the power of Buddhahood, there must be virtue .. Without virtue, even the training method itself has no connection. ..

“Semi-sleeping Chikura line” consists of training method and ritual practice according to Shaka Nyorai’s Buddhahood method, seven departments and thirty-seven doctrines. “Semi-sleeping brahmacharya” and “Goshita branch” will surely expire. Be sure to go to “Anaai”. However, in order to do that, I have to practice and practice virtue to I.

How can the Buddhahood be made without virtue?

First, what do you mean by Buddha? one

Isn’t it called “Mantoku harmonious”? It is said that all virtues are perfectly possessed. The Buddhahood is to be equal to that Buddhahood. How can we do it without virtue? Brahmacharya is the only way to make it possible. By adding the practice to the practice method, Shakuson was able to open the way for the Buddhahood, and as the Mahayana Buddhists often say, never.

Buddhism is not “priesthood Buddhism”. It is exactly as the priestess praised, who can reach liberation, regardless of whether he is a priest or a priest.

He’s up, he’s supposed to do whatever he wants

Fortress, Yuu, Young is a man, Young is a woman, everyone is angry

Pubo So Pyodu Hori

Equality before the law of Buddha, law, and monks ”

Teno Amefu Sui, but Kudagoto Kudon Horitsu! It just so happens that Biku Pikuni Upa

“As if it rained a lot and the water flowed down, the law of cloudy weather was like a rehabilitation. Bhikkhu, Nun Hioka, Yuu

Nirvana, Nirvana, Nirvana, Nirvana, Nirvana, Nirvana, Nirvana, Nirvana, Nirvana, Nirvana, Nirvana, Nirvana, Nirvana, Nirvana, Nirvana, Nirvana.

Eup, Kafuyubo, Boyo-kun, don’t steal, everyone rushes to Nirvana and transports it to Nirvana. It’s very strange. It is.

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