There are two ways to fix your heart. 心を調えるには二つの方法かある

 

There are two ways to fix your heart.

Getting in mind when meditation in the beginning has about two meanings.

For one thing, he held down his prostrating heart and rushed out to the extraneous outside.

Not to be disturbed. In the second, it is exactly sunk, floating, relaxed, and harmoniously harmonious.

Is Rukoto. Let me explain this.

I am doing zazen, my mind is dark, my memory is not clear, my head is absolutely low

Drips may occur. This is called sinking. In such a case, put your spirit on your nose

Concentrate on, always concentrate on one thing, and try not to disperse. This

This is a way to get rid of the sun.

Floating means that you are doing zazen, your heart is swaying, and your body is calm too.

Instead, they just think about other things. At that time

Calms his mind down, concentrates his soul on the navel, and curbs a prostrating heart.

So that If your mind is settled down, your mind will rest. Here’s the point

Speaking of which, it does not sink and does not float, and it looks like this is in tune. Ask.

Whether there is an acute and sudden phase in my heart.

During and after meditation

 

As a rule, you should enter Zen Zen in order from steep to thin.

It is. The body is steep, the breath is in between, and the mind is the quietest.

Prepare for a sudden thing, take a thin one, and calm down your mind. This is Zen

Before entering your first mind.

 

When you are doing zazen, you have already prepared yourself, but during zen, you are relaxed, steep, or biased, tuned, lowered, or suppressed.

If you find yourself doing something, you must correct it immediately. Always peaceful

So, if you’re not comfortable with it, you’ll have to stay straight and live properly.

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はじめに座禅をするときに心を調えるということには、およそ二つの意味がある。

一つには、みだれがちな心をおさえて、外の余分なことに向かって奔出した

りしないようにすること。二つには、まさに沈・浮・寛・急ほどよく調和させ

ることである。これについて説明しよう。

座禅をしていて、心がうす暗く、記憶もはっきりせず、頭がどうしても低く

垂れがちになることがある。これを沈という。そういうときは、精神を鼻の頭

に集中し、思いをつねに一つのことに集中して、分散~せないようにする。こ

れが沈をなおす方法である。

浮というのは、座禅をしていて心が好んでゆれ動き、からだもまた落ち着か

ないで、ついほかのことを考えたりしてしまうことである。そういうときに

は、心を下方に向けて落ち着け、精神をヘソに集中し、みだれがちな心を制す

るようにする。心が定まって落ち着けば、心は安静になる。要点をあげてこれ

をいえば、沈ならず浮ならず、これ心が調った様子である。問う。

心に寛・急の相があるか、どうか。

瞑想中、瞑想後の心得

〈瞑想のコツ〉

禅定に入るのは、原則的にいえば、急なるものから細なるものの順に入

るのである。身は急で、息はその中間にあり、心は最も細静なるものである。

急なるものを調えて、細なるものに就き、心を安静ならしめる。これが禅定に

入るときのはじめの心がまえである。

〈瞑想中の注意〉

座禅をするときに、一度はすでに身を調え終わっているが、座禅中に、身が寛、あるいは急、あるいは偏、あるいは曲、あるいは低く、あるいは抑いだり

していることに気がついたら、すぐに正さなければいけない。いつも安穏中正

で、なかに寛もなければ急もなく、平直にして正しく住せしめるのである。

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