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密教   Esoteric Buddhism

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密教

密教(みっきょう)は、秘密の教えを意味しする]大乗仏教の中の秘密教[2]で、秘密仏教の略称[3]金剛乗金剛一乗教金剛乗教ともいう]

意味と位置づけ

日本では真言宗東密天台宗での台密を指すが、インドチベットにおける同種の仏教思想も含めて総称することもある[5]仏教学は密教を「後期大乗」に含めるが、中には後期大乗と密教とを区別しようとする考え方もある[6]真言宗においては顕教と対比されるところの教えであるとされる[7]。インド仏教の顕教と密教を継承したチベット仏教においても、大乗を顕教と真言密教とに分ける形で顕密の教えが説かれている。密教の他の用語としては金剛乗(vajrayāna、ヴァジュラヤーナ)、真言乗(mantrayāna、マントラヤーナ)などとも称される。

金剛乗という用語

金剛という言葉はすでに部派仏教時代の経論からみられ[8]、部派仏典の論蔵アビダルマ)の時代から、菩提樹下に於ける釈迦の(降魔)成道は、金剛(宝)座でなされたとする記述がみられるが[9][10]、金剛乗の語が出現するのは密教経典からである[11]。金剛乗の語は、金剛頂経系統のインド密教を、声聞乗・大乗と対比して、第三の最高の教えと見る立場からの名称であるが、大日経系統も含めた密教の総称として用いられることもあり[12]、欧米でも文献中に仏教用語として登場する。

英語における訳語

英語では、欧米の学者によって密教(秘密仏教)にしばしばEsoterismの訳語があてられる。Esoterismとされる理由としては、大別して二通りの解釈が与えられている。第一に密教は、入門儀礼(潅頂)を通過した有資格者以外に示されない教えであること、第二には、言語では表現できない仏の悟りを説いたものだからということが挙げられている[13]

概説

密教は「阿字観」に代表される視覚的な瞑想を重んじ、曼荼羅や法具類、灌頂の儀式を伴う「印信」や「三昧耶形」等の象徴的な教えを旨とし、それを授かった者以外には示してはならない秘密の教えとされる[注 1]空海(弘法大師)は、密教が顕教と異なる点を『弁顕密二教論』の中で「密教の三原則」として以下のように挙げている。

  1. 法身説法(法身は、自ら説法している。)
  2. 果分可説(仏道の結果である覚りは、説くことができる。)
  3. 即身成仏(この身このままで、仏となることができる。)

密教は老若男女を問わず今世(この世)における成仏である「即身成仏」を説き、「伝法灌頂」の儀式をもって「瀉瓶(しゃびょう)の如し」[注 2]と師が弟子に対して教義を完全に相承したことを証し、受者に阿闍梨(教師)の称号と資格を与える。インド密教を継承したチベット密教がかつて「ラマ教」と称されたのは、チベット密教では師資相承における個別の伝承である血脈を重んじ、自身の「根本ラマ」(師僧)に対して献身的に帰依するという特徴を捉えたゆえである。

インド密教

部派仏教

パーリ仏典の長部・『梵網経』には、迷信的な呪術や様々な世間的な知識を「無益徒労の明」に挙げて否定する箇所があり、原始経典では比丘が呪術を行うことは禁じられていたが、律蔵においては(世俗や外道で唱えられていた)「治歯呪」や「治毒呪」[14][15][16] といった護身のための呪文(護呪)は許容されていた[17]。そうした特例のひとつに、比丘が遊行の折に毒蛇を避けるための防蛇呪がある(これが大乗仏教において発展してできたのが初期密教の『孔雀王呪経』とされる[18])。密教研究者の宮坂宥勝の考察によれば、本来は現世利益的な民間信仰の呪文とは目的を異にするもので、蛇に咬まれないためには蛇に対する慈悲の心をもたねばならないという趣旨の偈頌のごときものであったとも考えられるが、社会における民衆への仏教の普及に伴って次第に呪術的な呪文へと転じていったのでないかという[19]

また意味の不明瞭な呪文ではなく、たとえば森で修行をするにあたって(木霊の妨害など)様々な障害を防ぐために慈経を唱える[20]、アングリマーラ経を唱えることで安産を願う[21]など、ブッダによって説かれた経典を唱えることで真実語(sacca-vacana)によって祝福するという習慣が存在する。 こうした祝福や護身のために、あたかも呪文のように経典を読誦する行為は、パーリ仏教系統では「パリッタ(paritta 護経、護呪)」と称され、現代のスリランカや東南アジアの上座部仏教でも数々のパリッタが読誦されている[22]

インドの錬金術が密教となり、密教は錬金術そのものであったとの仮説[23]があるが、一般的な見解ではないし、また仏教学の研究でも検証されていない。

初期密教編集

呪術的な要素が仏教に取り入れられた段階で形成されていった初期密教(雑密)は、特に体系化されたものではなく、祭祀宗教であるバラモン教マントラに影響を受けて各仏尊の真言陀羅尼を唱えることで現世利益を心願成就するものであった。当初は「密教経典」なるものがあったわけではなく、大乗経典に咒や陀羅尼が説かれていたのに始まる。大乗仏教の代表的な宗派である禅宗では「大悲心陀羅尼」・「消災妙吉祥陀羅尼」等々、日本でも数多くの陀羅尼を唱えることで知られているが、中でも最も長い陀羅尼として有名な「楞厳呪」(りょうごんしゅ)は大乗仏典の『大仏頂首楞厳経』に説かれる陀羅尼であり、中国禅では出家僧の「女人避けのお守り」ともされている。

中期密教編集

新興のヒンドゥー教に対抗できるように、本格的な仏教として密教の理論体系化が試みられて中期密教が確立した。中期密教では、世尊 (Bhagavān) としての釈尊が説法する形式をとる大乗経典とは異なり、別名を大日如来という大毘盧遮那仏 (Mahāvairocana) が説法する形をとる密教経典が編纂されていった。『大日経』、『初会金剛頂経』 (Sarvatathāgatatattvasaṃgraha) やその註釈書が成立すると、多様な仏尊を擁する密教の世界観を示す曼荼羅が誕生し、一切如来[注 3]からあらゆる諸尊が生み出されるという形で、密教における仏尊の階層化・体系化が進んでいった。

中期密教は僧侶向けに複雑化した仏教体系となった一方で、却ってインドの大衆層への普及・浸透ができず、日常祭祀や民間信仰に重点を置いた大衆重視のヒンドゥー教の隆盛・拡大という潮流を結果的には変えられなかった[注 4][24]。そのため、インドでのヒンドゥー教の隆盛に対抗するため、シヴァを倒す降三世明王ガネーシャを踏むマハーカーラ(大黒天)をはじめとして、仏道修行の保護と怨敵降伏を祈願する憤怒尊や護法尊が登場した。

後期密教編集

インドにおいてヒンドゥー教シャークタ派タントラシャクティ(性力)信仰から影響を受けたとされる、男性原理(精神・理性・方便)と女性原理(肉体・感情・般若)との合一を目指す無上瑜伽の行も無上瑜伽タントラと呼ばれる後期密教の特徴である。男性名詞であるため男尊として表される方便と、女性名詞であるため女尊として表される智慧が交わることによって生じる、密教における不二智象徴的に表す「歓喜仏」も多数登場した。無上瑜伽タントラの理解が分かれていた初期の段階では、修行者である瑜伽行者がしばしばタントラに書かれていることを文字通りに解釈し、あるいは象徴的な意味を持つ諸尊の交合の姿から発想して、女尊との性的瑜伽を実際の性行為として実行することがあったとされる。そうした性的実践が後期密教にどの時期にいかなる経緯で導入されていったかについてはいくつかの説があるが、仏教学者の津田真一は後期密教の性的要素の淵源として、性的儀礼を伴う「尸林の宗教」という中世インドの土着宗教の存在を仮定した[25]。後にチベットでジョルと呼ばれて非難されることになる性的実践[26]は主に在家の密教行者によって行われていたとも考えられているが、出家教団においてはタントラの中の過激な文言や性的要素をそのまま受け容れることができないため、譬喩として穏当なものに解釈する必要が生じた[27]。しかし、時には男性僧侶が在家女性信者に我が身を捧げる無上の供養としてそれを強要する破戒行為にまで及ぶこともあった。

さらには、当時の政治社会情勢から、イスラム勢力の侵攻によるインド仏教の崩壊が予見されていたため、最後の密教経典である時輪タントラ(カーラチャクラ)の中でイスラムの隆盛とインド仏教の崩壊、インド仏教復興までの期間(末法時代)は密教によってのみ往来が可能とされる秘密の仏教国土・理想郷シャンバラの概念、シャンバラの第32代の王となるルドラ・チャクリン(転輪聖王)、ルドラ・チャクリンによる侵略者(イスラム教徒)への反撃、ルドラ・チャクリンが最終戦争での王とその支持者を破壊する予言、そして未来におけるインド仏教の復興、地上における秩序の回復、世界の調和と平和の到来、等が説かれた。

インド北部におけるイスラム勢力の侵攻・破壊活動によってインドでは密教を含む仏教は途絶したが、後期密教のさらに発展した体系は今日もチベット密教の中に見ることができる。

Esoteric Buddhism
Esoteric Buddhism (Mikkyo) means secret teaching] Secret Buddhism in Mahayana Buddhism [2], abbreviation for Secret Buddhism [3]. Also known as Kongo Ryo, Kongo Ichijo Kyo, Kongo Ryokyo].

Meaning and positioning
In Japan, it refers to the Shingon sect of Tokon and the Tendai sect, but it may also be collectively referred to as the same type of Buddhist thought in India and Tibet. [5] Buddhist studies includes esoteric Buddhism in “late Mahayana”, but some also try to distinguish between late Mahayana and esoteric Buddhism [6]. In the Shingon sect, it is said to be a teaching that contrasts with the teaching [7]. Even in Tibetan Buddhism, which inherited Indian Buddhism’s esoteric Buddhism and esoteric Buddhism, Mahayana is divided into esoteric Buddhism and Shingon esoteric Buddhism. Other terms of esoteric Buddhism are also referred to as vajrayāna (vajrayāna) and mantrayāna (mantrayāna).
The term Kongo

The word Kongo has already been seen in the Buddhist era of the Buddhist School [8], and from the time of the Buddhist School of Buddhism (Abhidharma), the Buddha’s (Demon) Narudo under the Bodhi tree was made in the Kongo (treasure) seat. Although there is a description that it is [9] [10], the word Kongo power appears from the esoteric Buddhist scriptures [11]. The word Kongojo is a name from the standpoint of seeing the Indian esoteric Buddhism of the Vajrasekhara Sutra system as the third best teaching in comparison with the voice-hearing and Mahayana system, but as a general term for esoteric Buddhism including the Dainichikei system. Sometimes used [12], it appears as a Buddhist term in the literature in Europe and the United States.

Translated in English

In English, esotericism (secret Buddhism) is often translated into Esoterism by Western scholars. There are two main interpretations of the reason for Esoterism. First, esoteric Buddhism is a teaching that can only be shown to qualified persons who have passed the introductory ritual (abhisheka), and second, it preaches Buddha’s enlightenment that cannot be expressed in language. [13].

 

Overview
Esoteric Buddhism emphasizes visual meditation represented by “Ajikan”, and is given symbolic teachings such as “Inshin” and “Sanmai Yagata” accompanied by mandalas, legal tools, and rituals of abhisheka. It is a secret teaching that should not be shown to anyone other than the person [Note 1]. Kukai (Kobo Daishi) cites the differences between esoteric Buddhism and esoteric Buddhism as the “three principles of esoteric Buddhism” in “Benken Esoteric Buddhism” as follows.
Dharmakaya preaching (Dharmakaya preaches himself.)
The theory of fruit (the awakening that is the result of Buddhism can be preached.)
Immediately grown Buddha (You can become a Buddha as it is.)

Esoteric Buddhism preaches the “immediate Buddhahood”, which is the Buddhahood in this world (this world), regardless of age or sex. On the other hand, it proves that the doctrine has been completely accepted, and gives the recipient the title and qualification of Acharya (teacher). Tibetan esoteric Buddhism, which inherited Indian esoteric Buddhism, was once called “Rama religion”. This is because it captures the characteristic of being devoted to.

 

Indian Esoteric Buddhism
Buddhist School

In the head of the Pali Canon, “Brahmajāla”, there is a place to deny mythical spells and various worldly knowledge as “Ming of useless labor”, and in the primitive scripture, Bhikkhu performs spells. Was forbidden, but in Ritsuzo, spells for self-protection (protective spells) such as “tooth curse” and “poison curse” [14] [15] [16] Was allowed [17]. One such special case is the snake-proof curse to avoid poisonous snakes when Bhikkhu travels (this was developed in Mahayana Buddhism as the early esoteric Buddhist “Peacock King Sutra” [18]). .. According to the consideration of Buddhist researcher Masakatsu Miyasaka, the purpose is different from the spell of folk religion that is profitable in this world, and in order not to be bitten by a snake, you must have mercy for the snake. It is thought that it was a reminder to the effect, but it seems that it gradually turned into a magical spell with the spread of Buddhism to the people in society. [19]

Also, it is not a spell whose meaning is unclear, for example, when practicing in the forest (such as obstruction of the tree spirit), chanting the charity to prevent various obstacles [20], chanting the Angrimara sutra, etc. , There is a custom of blessing with the true word (sacca-vacana) by chanting the scriptures preached by Buddha. The act of reading the scriptures as if they were spells for such blessings and self-protection is called “paritta” in the Pali Buddhist system, and is also numerous in modern Sri Lanka and Theravada Buddhism in Southeast Asia. Paritta has been read. [22]

There is a hypothesis that Indian alchemy became esoteric Buddhism, and esoteric Buddhism was alchemy itself [23], but this is not a general view and has not been verified in Buddhist studies.

See “Tatsuki” for details
Early esoteric editing

Early esoteric Buddhism (miscellaneous), which was formed when magical elements were incorporated into Buddhism, was not particularly systematized, and was influenced by the ritual religion Brahmanism mantra. By chanting the true word of “Dharani”, the interests of this world were fulfilled. At first, there was no “esoteric Buddhist scripture”, but it started even though the Mahayana scriptures preached 咒 and Dharani. Zen Buddhism, which is a representative sect of Mahayana Buddhism, is known for chanting many Dharani in Japan, such as “Great Sadness Dharani” and “Disaster Mysterious Dharani”, but among them, “Dharani” is famous as the longest Dharani. “Ryogonshu” is a Dharani described in the Mahayana Buddhist scripture “Dharani Sutra”, and in Chinese Zen, it is also called “a guardian of women’s avoidance”.

Mid-term esoteric editing

Medium-term esoteric Buddhism was established by attempting to systematize the theory of esoteric Buddhism as a full-fledged Buddhism so as to compete with the emerging Hinduism. In the mid-term esoteric Buddhism, unlike the Mahayana scripture, which was preached by Buddha as Buddha, a esoteric Buddhist scripture was compiled, which was preached by Mahāvairocana, also known as Dainichi Nyorai. When “Dainichikei”, “Hatsukai Kongochokyo” (Sarvatathāgata tattvasaṃgraha) and their annotations were established, a mandala showing the world view of esoteric Buddhism with various Buddhist priests was born. The stratification and systematization of Buddhist priests in esoteric Buddhism progressed in the form of being created.

While mid-term esoteric Buddhism became a complicated Buddhist system for monks, it could not spread and spread to the masses of India, and the rise and expansion of mass-oriented Hinduism with an emphasis on daily rituals and folk beliefs. As a result, the trend was not changed [Note 4] [24]. Therefore, in order to counter the rise of Hinduism in India, the wrath and Dharmapala who prayed for the protection of Buddhist training and the surrender of enemies appeared, including the King of Shiva and Mahakala (Daikokuten) who stepped on Ganesha. ..

Late Esoteric Buddhism Editing

Aiming to unite the male principle (spirit, reason, expedient) and the female principle (physical, emotional, prajna), which are said to have been influenced by the Hindu Shaktist tantra and Shaktist (sexual power) beliefs in India. The line of Anuttarayoga is also a feature of the late esoteric Buddhism called Mujou Anuttarayoga Tantra. Many “joyful Buddhas” that symbolize Fuji in esoteric Buddhism, which are caused by the intersection of the masculine noun, which is represented as a male honor, and the wisdom, which is a female noun and therefore represented as a female honor, have also appeared. .. In the early stages when the understanding of Anuttarayoga Tantra was divided, the practitioner, the practitioner, often interpreted what was written in Tantra literally, or from the appearance of the union of the gods with symbolic meaning. It is said that he sometimes performed sexually explicit yoga with a woman as an actual sexual act. There are several theories as to when and how such sexual practices were introduced into late esoteric Buddhism, but Buddhist scholar Shinichi Tsuda accompanies sexual rituals as the source of the sexual elements of late esoteric Buddhism. It assumed the existence of a medieval Indian indigenous religion called “Charnel Ground Religion”. [25] It is believed that the sexual practice [26], which was later criticized in Tibet as Jor, was mainly carried out by esoteric esoterics at home, but in the priesthood cult, the radical wording in Tantra. And because the sexual element could not be accepted as it was, it became necessary to interpret it as a metaphor. [27] However, at times, male monks even extorted it as a supreme memorial service dedicated to female believers at home.

Furthermore, because the political and social situation at that time predicted the collapse of Indian Buddhism due to the invasion of Islamic forces, the rise of Islam and the collapse of Indian Buddhism in the last esoteric Buddhist scripture, Kalachakra. The secret Buddhist land, the ideal town of Shambhala, which can only be visited by esoteric Buddhism during the period until the reconstruction of Indian Buddhism (the end of the law), Rudra Chakravarti, the 32nd king of Shambhala, Rudra・ Chakravarti’s counterattack against invaders (Muslims), the prediction that Rudra Chakravarti will destroy the evil king and his supporters in the final war, and the reconstruction of Indian Buddhism in the future, the restoration of order on earth, the harmony of the world The arrival of peace, etc. was explained.

Buddhism, including esoteric Buddhism, was disrupted in India due to the invasion and sabotage of Islamic forces in northern India, but a more developed system of late esoteric Buddhism can still be seen in Tibetan esoteric Buddhism.

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