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根本的な心の因縁―大根本煩悩  Fundamental Mind Fate-Daine Kleshas

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根本的な心の因縁―大根本煩悩

 まず、増阿含経十八、増一阿含経二十四、長阿含経九、十、およびこれらの諸経 を要約した『アビダルマ』本論五等によって、ひとはどんなわるい心の因縁を持つ か、見てみよう。

 

 根本的に、六つのわるい心の因縁がある。これを「六大根本煩悩」という。

 

つぎ  にあげてみよう。

1貪 貪欲

 むさぼり。欲しい、惜しい、という心。

 名利と物質に対してふかい執着を持ち、これをはげしく獲得しようとする心。

「成唯識論」に、

 貪というは万のものをむさぼり、有るが上にもほしき拙き心なり。貪の、力あるへ者)は威を以て取り、無力は他に従って求 、とある。

 

2瞋

 

 なわない対象を憎悪する 自己の心情に違背する事物に対し、憎しみ憤り、心身を平安ならしめない心作用をいう。つまり、欲求不満と危惧に対してはげしい怒りを発する心である。

 「唯識大意]

に、  瞰は、わが心に背く事あれば(それが)善事にても必ず怒る心なり、とある。  。

 

三、無智 愚痴(ぐち

 

  無智のこと。愚昧。もろもろの道理に迷う愚塀の心作用。ものの道理のわか らぬこと。われわれの存在の根底にある根本的な無智。すべての煩悩の生ずる

 根源とされる。

  

境を照らす明なしというところから無明と名づけ、事物の道理を決断する智 なしというところから無智と名づけ、事物の道理を彰了する顕なしというとこ

 ろから無顕とも名づける。

 

四、慢

 

  自分に傲って他を軽蔑する心。

 「唯識大意}に、                  争

  慢というのは、わが身を特んで人を慢り、少しも謙下(へりぐだる)なき心 なり、とある。

 

五、疑

 

  疑い。疑い惑う。

  他人を拷疑し、あるいは道理の前にためらって実行にうつすことができない。 観念的で実行力がない。

 「唯識大意」に、 彫というはヽなにごとにてもその理を思い定めること能わずして、兎角に物

 を疑う心なり、とある。

 

六、悪見

 

ド則緋の・ブブい’ヽ、い、乙.fゝ’、、悪‐mは・戌見を囚執する’~そある。自分の誤った

 

Fundamental Mind Fate-Daine Kleshas

First of all, what kind of bad hearts do people have by referring to “Abhidharma”, which summarizes the eighteen Āgama, the twenty-four Āgama, the nine, ten, and these Āgama? let’s see.

 

Fundamentally, there are six bad hearts. This is called “Six Great Nemoto Kleshas”.

 

Let’s give it to the next.

1 Greedy

Devour. The heart of wanting and regrettable.

A heart that has a strong attachment to goodwill and substances, and is trying to acquire this violently.

In “Theory of Consciousness”

Greedy devoured everything, but it was also a lonely heart. It is said that the greedy, powerful man) takes power, and the powerlessness seeks according to others.

 

2 Dvesha

Shinni

 

This is a mental action that does not make the mind and body peaceful, with hatred and resentment against things that violate one’s feelings that hate the object that he does not. In other words, it is a heart that gives off anger at frustration and anxiety.

“Consciousness-only”

In addition, the view is that if something goes against my heart, I will definitely get angry even if it is good. ..

 

Three, ignorant complaints

 

It is ignorance. stupid. The mental action of a foolish wall that gets lost in various ways. It doesn’t make sense for him. The fundamental ignorance that underlies our existence. All the worldly desires occur

It is considered to be the root.

 

Named “Avidyā” because there is no light that illuminates the border, and “Avidyā” because there is no wisdom to decide the reason of things, and there is no manifestation that commends the reason of things.

It is also called subclinical.

 

Four, pride

 

A heart that mourns oneself and looks down on others.

“Consciousness-only”, Conflict

Pride means to be proud of yourself and to be a heart without any humility.

 

Five, doubt

 

Suspicion. I doubt.

It is not possible to torture others or hesitate to carry it out before reason. It is conceptual and has no ability to execute.

“Consciousness-only” means that carving is something that can be done in a rabbit corner without being able to think of the reason for anything.

There is a feeling of doubt.

 

Six, bad looks

 

Donori Scarlet’s Bubui’ヽ, I, Otsu.ゝ’, Evil-m is-capturing the dog’. My mistake

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