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ア字  真言密教の瞑想法  A character: Mantra esoteric meditation method

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真言密教の瞑想法

 

 

宇宙の大生命と一体となる「密教の一宇禅」などともいわれ、前に述べた摩詞止観の瞑想にマンダラ(図画)

という目標をあたえたものと思えばよい。(だから、前述の小止観の作法につづいて、この阿字観をやればよいのである)

 喜言密教ではアという文字に神秘的な力があるとしている。どうしてかという論議がいろいろなされているが、ここでは略す。

 弘法大師空海の師、恵果アジャリは、わが心に月輪を観ず月輪の上に阿字を額ず阿字変じて如意宝珠となる宝珠驀法界に遍満して叫に阿字を誦す

 と述べている。

 

 要するにこれを瞑想化したものである。

 満月輪は清らかに澄みきって、清涼寂静の感をわれわれにいだかしめる。

 この清涼寂静の満月輪に、神秘不可思議の力を有する飛宇と、仏法のさとりをあらわす殷ぞとをあわせ、これとわが心をひとつに合致せしめて、わが心を清涼寂静ならしめ、飛宇の不可思議なる力と仏法のとりとI体になろうとするわけである。

 

そこで、瞑想の目標(本尊)として、満月輪に飛宇と蓮花をえがいた図画を用いる。

作法書をもとに、しろしてみよう。

マンダラを用いる阿字観の行法

 

 月輪の相は一尺一寸二分(約三六・九センチ)にえがいて、月輪の中に蓮花をえがき、その上に驀宇を書いて本尊とする。

 座った座から驀字の中ほどまで、一尺六寸(約五二・八センチ)ばかりのところに本尊をかける。本尊と行者との間隔は、八寸(約二六・四センチ)から四尺(約一言一センチ)までの間なら行者の自由にしてよい。

 

 座にはふとんを敷いて、その上に半珈鉄座で座る。于には法界定印をむすぶ。

座ったら、からだを前後左右へ二、三遍ゆるがしてみて、心にとどこおることのないようにして、耳と肩とひとしく、鼻とヘソとひとしくして、両方の瞳で鼻柱を守るようにする。

 

 鼻柱を守るようにするとは、視線が鼻端の上部を通じて本尊(月輪イの中心にそそがれるようにすることである。舌を上の顎につければ、息もおのずから静かになる。腰はそらず、伏せず、まっすぐに座して、脈道(血液の循環)をよくするようにする。

 次に、数珠を二、三遍摺りながら、礼拝の喜言、

「オン サラバ タタギャタ ハンナマンナ ノウ キャロ ミ」をとなえる。

 

次に、護身法(合掌すればよい)。

 

 次は、合掌して五大願をとなえる。

 

 しゆじようむへんせいがんど  ふくちむへんせいがんしゆうほうもんむへんせいがんがく によらいむへんせいがんじ  ぼだいむ

  衆生無辺誓願度、福智無辺誓願集、法門無辺誓願覚、如来無辺誓願事、菩提無

じようせいがんしよう じたほつかいどうりやく

上誓願証、自他法界同利益

 

 次に、胎蔵界五字の真言、アービーラーウンーケンを亘遍となえる。

 

 次に、法界定印をむすんでヘソの前に置き、観念せよ。

 

まず、わが心中に白色円明の月輪あり。月輪の中に蓮花あり。蓮花の上に飛宇あり・本尊の心の飛宇・蓮花・月輪とわが心の飛宇・蓮花・月輪と、衆生の飛

字・蓮花・月輪と平等々々にして不二一体なりと観じて、目を開いて本尊を観、ついで目を閉じてふたたび心中に観ずべし。

 

 このようにして、目を開き、目を閉じて観ずること数遍。

 

 次に観ぜよ。この飛宇・蓮花・月輪しだいに広く、しだいに大にして、三千大千世界ないし法界に周遍すると観じてのち、にわかに本尊と心とを忘れて、無分別

無念無想)に住すべし。

 やや久しゅうして、また観ぜよ。

 

大宇宙に遍満した飛宇・蓮花・月輪をしだいにまきちぢめて、元の一肘量二尺一寸二分)の大きさにおさめ、それを自身の胸の中に安置し奉ると観じる。

 このとき、すなわち、身と心とを忘れて、ただ無分別(無念無想)に住す。そのあと、疲れたるのを期として、定に入った瞑想を止め、念珠を摺って、祈念すべる。

 

次に護身法(合掌でよい)。

 

次に、両手をあわせて祈念せよ。

 おむかえした仏を本宮の浄土に送り奉り、自心の仏を自心の本宮に送り奉ると観じて、のち、大悲心(慈悲の心)に住して道場を出ずべし。以上。

 

口説。

 

 観念瞑想が終わって座を立とうとするときは、座に座ったまま頭から足下に至る

まで、上からしだいに身をなで、脈道をおぎなってから、座を立つようにせよ。そうしないと病を発することがある。

 

だれでもできる阿字観瞑想のやりかた

 

〈呼吸法〉

 阿字観実習中に、三通りの呼吸法があるとされる。

 

 ―、息の出入するごとに、驀を感じる方法

 2、出る息ごとに、驀をとなえる方法

 3、出る息にアをとなえ、入る息に、ウンをとなえる阿吽合観の方法である。

 いずれでもよいが、2の方法がよいように思う。ただし、ア、ととなえるといっても、それは声に出してアをとなえるわけではない。心の中で静かにアの音をとなえるのである。

広観と斂観

 

 この瞑想のいちばんの眼目(急所)は、この。広観”と。斂観”である。

 本尊を観じて行者と一体になった驀宇・蓮花・月輪をだんだん拡大して、ついには三千大千世界、この大宇宙いっぱいにひろげる観想を広観といい、その大宇宙いっぱいにひろがった本尊を、もとの一肘量の大きさに約める観想を斂観という。。斂”とは、ちぢめて小さくするという意味である。

 真言密教のアジャリは、この広観の観想を、本尊のみが宇宙大にひろがっていき、修行者はそれを見ているようなかたちとして解説される。たとえば、行者の眼の前にある阿字観の本尊を、眼をつぶっても、瞼の裏、ないしは胸中にはっきりと見え得るほどに、本尊と不二I体となって観想するのが阿字観

法のありかたであるが、今度はそのように行者と不二I体となった本尊を、だんだんと拡大していき、虚空一杯にひろげて了ったら、その極限はどうなるの

であろうか。結局は、それは無限大のものとなってしまい、眼識、意識等の対象としての条件をなくして了うのである。

 字としてのアの形や、円形としての月輪が見える間は、まだそれは無限大となっていないのである。無限大のものとなるがためには、行者の上方にも、下

方にも、前にも後にも、左右の両横にも、斜前や斜後にも、斜上や斜下にも、すべての方向に本尊がひろがっていかねばならず、人間がその眼識や意識で物

事を認識(にんしき}するためには、そのような十方世界へのひろがりの真只中にあっては、けっしてそれを一定の形として受け取り得なくなるのである。

 人間は自分の後方の文字は読めず、頭上の形は視線を向けねば見えず、まして上下前後左右一挙に物を認識することは不可能である。そこで阿字観の本尊

を無限大にひろげていくことは、阿字観の本尊と行者が不二I体となったまま、ア、蓮、月の形を越えた精神統一の無的境地へと突入するための于段であ

ろうと思う。

 

 それはあたかも、人間の小さな計らいを捨てて、仏陀の無分別智に身をゆだねようとする行為に似ている。―‐-対象を虚空大にひろげてしまったら、その対象は無的になる。無的になった対象を観ずるということは、無念無想、すなわち何も思わぬ状態になることと等しい。観想中に何も思わぬ状態になったとき、人間に体感可能な(体で感じられるのは)自己の心の働きそのものである。                        (大野峻覧『阿字観の手びき』)

 

 なるほど、そうであろうと思われる。しかし、わたくしにはまたべつな見解がある。

 それは、飛宇・蓮花・月輪といっしょに、修行者自身もひろがっていって、大

宇宙いっぱいに遍満してしまうという観想のしかたである。

 

 行者と本尊は不二I体となっているのであるから、本尊が拡大していったら行者

自身もいっしょに拡大していかねばならない。行者だけとり残されてしまったら、

不二I体感が破れてしまって、そのあとの観想がチグハグになってしまう。

 ここはどこまでも不二I体を破らずに行者自身もどんどん拡大していって、大宇宙いっぱいに周遍するのがよいように思われる。

 阿字とはなにかというと、「阿字本不生」といって、ひと口でいうと、本不生とは「宇宙の大生命」「永遠の大生命」といった意味である。その宇宙の大生命のシンボルである驀字・蓮花・月輪の本尊が、いま行者の観想によって生命を吹きこまれ、大宇宙に遍満したのである。

 

 修行者もその大生命と一体になって、いまや大宇宙に遍満する大生命になったと観想するのも生き生きとした瞑想になるのではなかろうか。

 もちろん、大野師の伝統的な解釈もすばらしいし、読者は、そのいずれをもとって、自由に瞑想にふけられたらよろしいと思う。いや、ここのところはあまりむずかしい理屈は考えず、読者は自由にのびのびと心を遊ばせて、宇宙の大生命と一体

になる恍惚感を味わわれるがよろしいのだ。ここにあげた二つの解釈のほかにも、読者は、自由自在、不羅奔放の瞑想を楽しまれるがよい。

 大宇宙いっぱいにひろがった自分―--オヤ、爪さきのあたりを蚊のようなものが飛んでいくぞ、なんだ、ジャンボージェットか、おやおや、ウチの社長が乗っているぞ、なあんだ、ケシ粒みたいなヤツだ、うわっはっはっは、と、ノイローゼもヒステリーも吹きとんでしまう。どえらい企画やアイデアもとび出すかもしれない。

 

〈無分別観〉

 そこで、かんじんなのはここで出てくる無分別観である。

 「……にわかに本尊と心とを忘れて、無分別に住ずべし」

 とある。                  ”

 ここで恍惚感にも似た無念無想の境地に入るのである。ぜったい無我の境地である。

こで、身と心をはなれてしばらく無分別観に入るのである。

心と、阿字本不生の大生命の力と、また仏法のさとりとつねに一体の自分なのである。が、まあ、むずかしい理屈はよいから、理屈ぬきにまず座って、やってごらんなさい。モヤモヤなんぞはどこかにふきとんでしまう。これで、胃カイヨウや高血圧のなおった人が無数にいる。それに、

こせこせしなくなるだけでも気持ちがよいはずだ。

八八もない満月輪のすがすがしく清らか

これによって、阿字観の瞑想からはなれて日常生活にもどったのちも、一点のく

りもない満月輪のすがすい。

 

 

 

Mantra Esoteric Meditation

It is also said to be “Esoteric Buddhism Ichiu Zen” that is integrated with the great life of the universe.

You can think of it as having given the goal. (That’s why you should do this Ajikan following the above-mentioned Kotokan’s method.)

In Kigon Esoteric Buddhism, the letter A has a mysterious power. There are various debates about why, but I will omit them here.

Kobo Daishi Kukai’s master, Megumi Ajari, does not see the moon ring in my heart, does not forehead the A character on the moon ring, changes the A character to become a cintamani, and recites the A character in a scream.

It has said.

In short, this is a meditation.

The full moon ring is clear and clear, giving us a feeling of coolness and tranquility.

This full moon ring of coolness and tranquility is combined with Hiu, who has a mysterious and mysterious power, and Yinzo, which represents the satori of Buddhism, and this and my heart are united to make my heart cool and quiet, and Hiu. It is trying to become the I body with the mysterious power of Buddhism.

Therefore, as the goal of meditation (honzon), we use a drawing with a full moon ring with Hiu and lotus flowers.

Let’s try it based on the method book.
Mandala-based Ajikan practice

The phase of the moon ring is one shaku, one inch and two minutes (about 36,9 cm), and the lotus flower is written in the moon ring, and the idol is written on it to make it the principal image.

From the seat where you sat down to the middle of the character, put the principal image on a shaku 6 inch (about 52.8 cm). The distance between the principal image and the performer may be freely set between 8 inches (about 26,4 cm) and 4 shaku (about 1 word and 1 cm).

A futon is laid on the seat, and a half-iron seat is placed on it. The legal seal is attached to Yu.

When you sit down, loosen your body back and forth, left and right a couple of times, and keep your ears and shoulders, your nose and navel, and protect your nose with both eyes. To do so.

To protect the nasal column is to direct the line of sight through the upper part of the tip of the nose to the center of the principal image (the center of the moon ring). If you put your tongue on your upper chin, your breath will naturally be quiet. Do not bend, do not lie down, sit straight and try to improve your pulse (blood circulation).

Next, while rubbing beads a few times, the words of worship,

It can be called “On Saraba Tatagata Hannah Manna Know Caromi”.

Next, the self-protection method (just put your hands together).

Next, we will join hands and make five major wishes.

Shiyuji Yomu Hensei Gandou Fukuchimu Hensei Ganshi Yuhomon Mu Hensei Gan Gaku Yoraimu Hensei Ganji Bodaimu

The degree of sentient beings’ vows, Fukuchi’s vows, Homon’s vows, Nyorai’s vows, bodhi

Let’s get rid of cancer

Certificate of vow, same interest in self and others

Next, the five-character mantra of the fetal world, Irby Launken, can be said to be universal.

Next, put the legal seal in front of the navel and think about it.

First of all, there is a white circular moon ring in my heart. There is a lotus flower in the moon ring. There is a flight on the lotus flower, the flight of the principal image, the lotus flower, the moon ring and the flight of my heart, the lotus flower, the moon ring, and the flight of sentient beings.

You should open your eyes to see the principal image, then close your eyes and look at it again in your heart.

In this way, open your eyes and close your eyes to watch.

Watch next. After seeing that this flight, lotus flower, and moon ring gradually widen and gradually increase to the 3,000-thousand-thousand world or the legal world, suddenly forget the principal image and the heart, and it is ill-advised.

(

You should live in remorse.

It’s been a while, see you again.

Gradually squeeze the flying u, lotus flower, and moon ring that are all over the universe to the size of the original one elbow, two shaku, one inch, and two minutes), and place it in your chest. To.

At this time, that is, forgetting the body and mind, just living indiscriminately (remorseless). After that, when I get tired, I stop the regular meditation, rub the beads, and pray.

Next is the self-protection method (gassho is fine).

Next, put your hands together and pray.

Believing that the returned Buddha will be sent to the Pure Land of the main shrine and the Buddha of one’s heart will be sent to the main shrine of one’s heart, then live in great sadness (heart of mercy) and leave the dojo. that’s all.

Arguing.

When the idea meditation is over and you try to stand up, from your head to your feet while sitting in the seat

Gradually stroke yourself from above, break the veins, and then stand up. Otherwise, you may get sick.

Anyone can do Ajikan meditation

<Breathing method>

It is said that there are three ways of breathing during the Ajikan training.

-How to feel the sickness every time you breathe in and out

2. How to make a sword for each breath

3. It is a method of Aun-kaikan, in which the breath that comes out is a and the breath that is in is un.

Either method is fine, but I think method 2 is better. However, even if you say “A”, it does not mean that you can say “A” aloud. You can quietly hear the sound of A in your heart.

<

Wide view and view

The most important point (key point) of this meditation is this. It is “wide view” and “view view”.

The idea of ​​expanding the elbows, lotus flowers, and moon rings that are united with the idols by observing the principal image, and finally expanding to the 3,000-thousand-thousand world, this cosmos is called a broad view, and it spreads to the cosmos. The idea of ​​reducing the principal image to the size of the original elbow is called the universe. .. “斂” means to make it smaller.

Ajari of Shingon Esoteric Buddhism is explained as if only the principal image spreads to the universe and the practitioner sees it. For example, the principal image of Ajikan in front of the eyes of the performer can be clearly seen in the back of the eyelids or in the chest even if the eyes are closed.

It is the way of the law, but this time, if the principal image that became a Fuji I body with the performer is gradually expanded and expanded to the full emptiness, what will happen to the limit?

Is it? In the end, it becomes infinite, and it ends up without the conditions for objects such as insight and consciousness.

While you can see the shape of A as a character and the moon ring as a circle, it is not yet infinite. In order to be infinite, above and below the performer

The principal image must be spread in all directions, including the front, the back, the left and right sides, the front and the back, the top and the bottom, and human beings have the consciousness. Things with consciousness

In order to recognize a thing, in the midst of such an expansion into the ten-sided world, it can never be received as a certain form.

Humans cannot read the letters behind them, and cannot see the shape above them unless they look at them, much less it is impossible to recognize objects at once up, down, front, back, left and right. Therefore, the principal image of Ajikan

To expand to infinity is to enter the state of spiritual unification that transcends the shapes of a, lotus, and moon, while the principal image of Ajikan and the performer remain Fuji I. And

I think

It is like the act of abandoning a small human measure and leaving yourself to the Buddha’s indiscriminate wisdom. — If you expand the object to the size of the void, the object becomes ineffective. Seeing a nullified object is equivalent to remorse, that is, to be in an unexpected state. When something unexpected happens during contemplation, it is the work of one’s mind that can be experienced by humans (what is felt by the body).

To (Ohno Shunkan “Ajikan no Tebiki”)

I see, I think so. However, I have another view.

It was great because the practitioners themselves were spreading along with Hiu, Lotus Flower, and Tsukiwa.

It is a way of thinking that it will fill the universe.

The performer and the principal image are Fuji I bodies, so if the principal image expands, the performer

I have to expand with myself. If only the performer is left behind

The Fuji I experience is broken, and the contemplation after that becomes a bit of a hug.

It seems that it is better for the performers themselves to expand steadily without breaking the Fuji I body and to go around the entire universe.

What is Aji? “Ajimoto Fusei” means “the great life of the universe” and “the great life of eternity” in a nutshell. The principal image of the character, lotus flower, and moon ring, which are the symbols of the great life of the universe, was brought to life by the contemplation of the pilgrims, and became omnipresent in the universe.

It would be a lively meditation to think that the practitioner became one with the great life and now it has become a great life that is omnipresent in the universe.

Of course, the traditional interpretation of Master Ohno is also wonderful, and I hope that readers can freely indulge in meditation based on any of them. No, I don’t think about the difficult theory here, and the reader is free to play freely and become one with the great life of the universe.

You can feel the ecstasy of becoming. In addition to the two interpretations given here, readers should enjoy free-spirited, bohemian meditation.

I’ve spread all over the universe — Oya, something like a mosquito flies around my toes, what a jumbo jet, oh my god, my president is on board, hey, It’s like a poppy grain, wow haha, and both neurose and hysteria are blown away. It may come up with great projects and ideas.

<Indiscriminate view>

Therefore, what is important is the indiscriminate view that appears here.

“… Suddenly forget the principal image and heart and live indiscriminately”

a. ‥ ‥ ‥ ‥ ‥ ‥ ‥ ‥

Here, we enter a state of regret that resembles ecstasy. It is a state of selflessness.

At this point, I get separated from my body and mind and enter into an indiscriminate view for a while.

He is always one with the heart, the power of the great life of Ajimoto, and the Satori of Buddhism. But, well, the difficult theory is good, so sit down and do it without reason. The moyamoya is wiped off somewhere. With this, there are countless people who have recovered from stomach upset and high blood pressure. in addition,

It should feel good just to get rid of it.

The full moon ring is refreshing and pure

As a result, even after getting away from the meditation of Ajikan and returning to daily life, one point

The full moon ring is so refreshing.

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